تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/09/05 - 08:41
کد خبر: 148637

آخرین اخبار از جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم؛

واکنش‌ها به اظهارات علی مطهری/ از لاریجانی تا نادران

واکنش‌ها به اظهارات علی مطهری/ از لاریجانی تا نادران

بعد از میلی منفرد، فرجی‌دانا، نیلی احمدآبادی و دانش آشتیانی، محمد فرهادی پنجمین وزیری است که برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی دولت به مجلس برای کسب رای اعتماد نمایندگان معرفی شده است؛ در این میان صحبت‌های مطهری به عنوان مخالف، واکنش‌هایی به دنبال داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران:  جلسه رای اعتماد به پنجمین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم ساعتی پیش با سخنرانی حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از میلی منفرد، فرجی‌دانا، نیلی احمدآبادی و دانش آشتیانی، محمد فرهادی پنجمین وزیری است که برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی دولت به مجلس برای کسب رای اعتماد نمایندگان معرفی شده است.

محمد فرهادی، یکی از چهره‌های اصلاح طلب است که اکنون ریاست سازمان هلال احمر را نیز به عهده دارد و نکته قابل توجه، مدرک علوم پزشکی این وزیر پیشنهادی علوم است و سابقه حضور و فعالیت در هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت را دارد.

بر اساس آیین ‌نامه داخلی مجلس  دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت و پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت 30 دقیقه براى دفاع از برنامه های خود وقت خواهد داشت.

علی مطهری، علی محمد احمدی، حمیدرضا مشهدی عباسی و به عنوان نمایندگان مخالف و  و محمدمهدی رهبری املشی، محمد حسین قربانی، سید مهدی هاشمی و نادران در موافقت با "محمد فرهادی" سخنرانی خواهند کرد. 

لازم به ذکر است، حسن روحانی در ابتدای جلسه، از فرصت سخنرانی خود استفاده کرد.

علی مطهری، اولین نماینده‌ای بود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر مجلس به دانش آشتیانی و احمد آبادی رای نداده است، پس ه فرهادی هم نباید رای بدهد، همچنین مطهری ابراز عقیده کرد که اگر مجلس با فرهادی رای بدهد مشخص می‌شود که معامله‌ای صورت گرفته است!

بعد از سخنان مطهری، علی لاریجانی تذکر داد که «اگر فرهادی رای نیاورد حتما معامله‌ای صورت گرفته است» این حرف درستی نیست و نمایندگان بررسی می‌کنند و رای می‌دهند، اگر بخواهیم اینطور نگاه کنیم، پس نمایندگان چه رای بدهند و چه رای ندهند، باید مجلس را زیر سوال ببریم؛ این کار مردانه نیست.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی وزیر پشت تریبون رفت در واکنش به اظهارات علی مطهری گفت: امیدواریم که ایشان هدایت شوند.

فرهادی - وزیر پیشنهادی علوم

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس اظهارداشت: مسأله محوری امروز کشور پیشرفت علمی در دانشگاه‌ها است.

وزیر علوم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه مبدأ تحولات است و باید به رهنمودهای رهبری توجه کرد چراکه علم اقتدار ملی ماست.

گفت: خداوند را سپاس می‌گذارم که بندگانش را به حال خود نمی‌‌گذارد و هر زمانی را زمان امتحان قرار می‌هد امید که همه در این آزمون از سر صدق وارد شویم و با صدق خارج شویم.

وی با گرامیداشت هفته بسیج و تبریک میلاد امام محمد باقر(ع) خاطرنشان کرد: در ابتدای سخن تقارن این جلسه را با ولادت امام محمد باقر (ع) شکافنده علوم به فال نیک می‌گیرم و روز بسیج مستضعفین را تبریک عرض می‌کنم و کوشش جهادی برای دستیابی به قله‌های دانش بشری را که در بیان مقام معظم رهبری متبلور شده است مسئول چنین بینش عمیق دینی یعنی درهم‌آمیختگی اخلاص جهادی و پیشرفت علمی می‌دانم. همچنین پیشاپیش شهادت مدرس متقارن با روز مجلس است را تبریک عرض می‌کنم و بهنمایندگان ملت ایران سلام عرض می‌کنم و از حسن ظن و اعتماد رئیس جمهور برای معرفی من برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمال امتنان را دارم.

فرهادی ادامه داد:‌نمایندگان عزیز صادقانه بگویم کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی خانواده شهدا و ایثارگران بسیار ناقابل می‌دانم و چیزی برای عرضه ندارم. از سخنان نمایندگان محترم به عنوان موافق و مخالف بسیار بهره جستم اما ترجیحم این است که به جای پرداختن به پاره‌ای از مسائل به متن بپردازم. چرا که امروز نیازهای واقعی جامعه و نیاز علمی و دانشگاهی متن است.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: امروز دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای ماست که چه می‌طلبد و فردی که برای این مسئولیت معرفی می‌شود باید چه شرایط و برنامه‌هایی را داشته باشد مدنظر است چرا که امروز باید به دنبال معیار باشیم تا بتوانیم معیارهای واقعی را بسنجیم و اجازه می‌خواهم با معرفی نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی کشور و همین طور برنامه‌های خود بپردازم.

فرهادی با بیان اینکه نمایندگان کمافی‌السابق با برنامه‌های من آشنا هستند، خاطرنشان کرد: در این چند روزه فرصتی فراهم شد که از نزدیک در فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های مختلف به گفت‌وگو با جمع کثیری از شما بنشینم و امروز از این تریبون که مسلما علاقمندان سرنوشت این مملکت و دغدغه‌داران پیشرفت علمی کشور به آن گوش سپرده‌اند به مهمترین رئوس آن می‌پردازند.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی کشور و دانشگاه است،خاطرنشان کرد: من این را به صراحت اعلام می‌کنم بهتر است سخنان امام را دوباره بخوانیم. دانشگاه مبدأ تحولات اصلی جامعه است، چرا که علم سبب اقتدار ملی ماست و به اعتبار فعالیت خود در دو دستگاه فرهنگ و آموزش و بهداشت و قریب به 35 سال در عرصه‌های مختلف می‌گویم اقتضائات علمی را از درون دانشگاه‌های جهان استخراج کنید. بی‌شک پیشرفت علمی عزم ملی را می‌طلبد که باید به این امر توجه شود.

فرهادی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: ارتقای کیفیت آموزش عالی، اعتبار علمی رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری سازی آنها از طریق اقتصاد دانش‌بنیان در راس برنامه‌های من قرار دارد.

وی تحول و ارتقای علوم انسانی را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: ما در زمینه علوم انسانی مراکز رشد فعال نداریم بنابراین می‌توانیم ارتقای علوم انسانی را با تاسیس مراکز رشد تحقق بخشیم، البته با وجود شورای تحول علوم انسانی حتما در زمینه تحول علوم انسانی و بازبینی رشته‌ها در وزارت علوم اقدام می‌کنیم.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: تاسیس اتاق‌های نظریه‌پردازی و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، تنظیم سند تحول آموزش عالی کشور، توسعه پایدار براساس اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش دانشگاه از ایده تا بازار، حرکت به سوی الگوی ایرانی- اسلامی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری و توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه، پژوهش‌های قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب و همچنین تعامل فعال با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهانی از طریق دیپلماسی علم و فناوری نیز از اولویت‌های برنامه‌ وزارت علوم است.

فرهادی با بیان اینکه هنوز برای آموزش عالی سند تحول تهیه نشده است گفت: تنظیم سند تحول آموزش عالی و گسترش رویکرد دانشگاه کارآفرین و ایجاد مناطق آزاد و همچنین توسعه متوازن آموزش عالی براساس آمایش استانی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد زیرا روزی فجرآفرینی اولویت دانشگاه بود و امروز کارآفرینی در دستور کار است.

وی اضافه کرد: حفظ و ارتقای منزلت دانشگاه، دانشجو و استاد، گسترش آموزش و پژوهش تقاضامحور و دانشگاه ماموریت‌گرا، ظرفیت‌سازی و حمایت از انواع تشکل‌های دانشجویی در چارچوب ضوابط و حرکت به سوی توزیع امکانات آموزشی به ویژه در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی هیات‌های امنا نیز در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه باید محل آرام، پرتحرک و با نشاط باشد، گفت: براساس برنامه من تشکل‌ها در چارچوب ضوابط شکل می‌گیرند و مدیریت شده فعالیت می‌کنند و نشریات نیز باید در مسیر انقلاب و علم باشند، باور عمیق من این است که برای تحقق این برنامه‌ها باید از مدیرانی بهره‌گیری کرد که علاوه بر تدین و ایمان از تخصص و توانایی نیز برخوردار باشند و تحقق این برنامه‌ها را فراتر از مسائل حزبی و جناحی بدانند.

وی اضافه کرد: اگر همین‌قدر ثمره کار و تلاش من و هم‌رزمان شهیدم در ستاد انقلاب فرهنگی و تاسیس دانشگاه و راه‌اندازی دوره‌های دکترا اکنون به گونه‌ای شده است که بار دیگر گزینه ایجاد تحول بنیادین در آموزش عالی شده‌اند برخود می‌بالم و از خداوند مدد می‌جویم.

فرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مجلس به این جانب اعتماد کند بنده به کمک مدیرانی با صلاحیت برنامه تحول بنیادینی را دنبال می‌کنیم که در راستای اجرای اسناد بالادستی و حمایت‌های مقام معظم رهبری و بر مشی اعتدال باشد.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: بنده مواضع و سابقه روشنی دارم و فراجناحی بوده و خواهم بود. بنده کشوری فکر می‌کنم و سرمایه‌های کشور را به بهانه‌های مختلف تخریب نمی‌کنم و پیش از هر چیز خود را در محضر خدا و وام‌دار مردم می‌دانم.

فرهادی تأکید کرد: فکر می‌کنم رأی شما، برنامه‌های من و یاری دانشگاهیان می‌تواند تقویت پایه‌های نظام و پیشرفت آموزش عالی را به همراه داشته باشد.

وی پیرامون دانشجویان ستاره‌دار نیز گفت: ما به دنبال فضای آرام و با نشاط علمی در دانشگاه‌ها هستیم. در خصوص دانشجویان ستاره‌دار نیز بررسی‌هایی صورت گرفته و مواردی باقیمانده که با تشکیل کمیته در چارچوب قوانین بررسی‌ها را انجام خواهیم داد.

فرهادی در خصوص نحوه انتخاب مدیران نیز گفت:‌شرایط کلی انتخاب مدیران این است که آنان عالم، متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند و کمیته‌ای برای انتخاب و انتصاب‌ها خواهم داشت و البته در کنار آن مشورت‌هایی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: بنده هیچ نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم. بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.

فرهادی در پایان گفت: ستاد تحول علوم انسانی نیز تشکیل شده که قطعاً در این زمینه فعالیت‌هایی خواهیم داشت و امیدواریم توفیق شود در این سنگر بتوانیم خدمت کنیم.

الیاس نادران - نماینده موافق

نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم افزود: با آقای فرهادی با مجلس مخالفت کردند؛ خواستند یک نامه‌ای از فتنه‌گرها را بخوانند. انشاالله ایشان هدایت شوند و با مجلس همراهی کنند. در مورد سخنان رئیس‌جمهور محترم هم که به حاشیه رفتند و بحث اختلاف رأی در انتخابات ریاست جمهوری با نفر دوم را مطرح کردند عرضمان این است که هر کس از مردم رأی گرفت همه باید کمک کنند و آنچه که مورد رضای خدا است را عمل کنند.

نادران اظهار داشت: مجلس بارها اعلام کرده که خط قرمز مجلس در مواجهه با مدیریت‌های کلان اجرایی کشور فتنه است؛ آقای فرهادی دو نکته مثبت در سوابق خود دارد؛ یک اینکه دچار حاشیه‌سازی تاکنون نشده‌اند و دوم اینکه در مدیریت هلال احمر که بر خلاف اکثر مدیران ارشد اجرایی کشور نسبت به دوره ما قبل خود به هیچ وجه سیاه‌نمایی نکردند. فرهادی بر خلاف دوستانی که در این جا آمدند و در معرض رأی اعتماد قرار گرفتند و رای نیاوردند، در هیچ حلقه تندرو و در فتنه 88 و نه در قبل از آن نبودند؛ یادمان نمی‌رود همین فرهادی به دلیل تندروی‌های اصلاح‌طلب‌ها نتوانست در مجلس ششم رأی بیاورد.

نماینده مردم تهران در مورد دیدگاه مجلس در مورد اتفاقات سال 88 افزود: فتنه برای ما خط قرمز است. به دلیل اینکه آثار سیاسی که فتنه در 88 و بعد از آن گذاشته است. فتنه‌گرها دشمنان این ملت را امیدوار کردند که با ایجاد شکاف اجتماعی می‌توانند بیشترین فشار را بر مردم بیاورند؛ تحریم بانک مرکزی، تحریم وزارت نفت، تحریم نفت‌کش‌ها و بیمه و تحریم‌هایی که بعد از 88 اتفاق افتاد به دلیل همین فتنه بود. فرهادی دامنش بری از این اتهامات است.

نادران  با اشاره به انتظار مجلس از فرهادی افزود: انتظار ما این است که ایشان وقتی به وزارت علوم وارد شوند بر همین مشی عمل کنند. ما به فرجی دانا خاضعانه گفتیم که شما باید وزارت را مدیریت کنید نه بقیه شما را مدیریت کنند. گفتیم افرادی در مشاورت‌ها و معاونت‌ها انتخاب کنید که نظام و انقلاب و مجلس و همه که دغدغه دارند محیط دانشگاه به شرایط 88 بر نگردد؛ انشا الله به آن شرایط اجتماعی برنگردیم. فرهادی در همه جا ضمن برائت از فتنه صراحتا بیان کردند که من سرباز ولایتم.

وی همچنین افزود: انتظار ما از فرهادی این است که خط مشی ما و فصل‌الخطاب ما در عزل و نصب اساتید و مدیریت و روسای و اخراجی‌ها رفتار جناحی نباشد. من در ظرفیت مدیریت ایشان این موضوع را می‌بینم.

نادران ادامه داد: رأی ما به آقای فرهادی و به همه عزیزان و وزرایی که از این مجلس رأی اعتماد گرفتند "رأی موافق مشروط" است. وزرا تا سرباز ولایت هستند ما حمایت می‌کنیم و امیدواریم انشاء الله وزارت علوم به سامان شود و به حاشیه‌سازی رسانه‌ها و مجلس اعتنا نکند و امیدواریم شما به فرهادی رأی قاطع مثبت دهید و بعد پیگیری کنید که به این تعهدات عمل می‌کند یا خیر.

سیدمهدی هاشمی - نماینده موافق

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، اظهار داشت:‌ انتظار داریم نمایندگان مجلس با رأی خوبی آقای فرهادی را راهی وزارت علوم کنند، تجریه بگذشته نشان می‌دهد که مجلس به طور دقیق و صحیح تصمیم می‌گیرد و شاهد بودید که دو هفته بعد از استیضاح فرجی‌دانا، مقام معظم رهبری فرمودند باید خط قرمز فتنه حفظ شود.

وی افزود: تمام شبهات مطرح شده در مورد آقای فرهادی خوشبختانه رفع شده است و انتظار داریم وزیر پیشنهادی علوم با اصول و ارزش‌هایی که تاکنون پایبند بوده، در این وزارتخانه نیز آنان را مدنظر قرار دهد، انتظار داریم در این دوره مانند گذشته برگ زرین دیگری بر افتخارات آقای فرهادی اضافه شود، امیدواریم وزیر پیشنهادی علوم، به موضوعات فرهنگ، اقتصاد مقاومتی، پژوهش و فرهنگ و بخش خصوصی دقت نظر را داشته باشد، ارتقای سطح علمی و تقویت بسیج از برنامه‌های آقای فرهادی است، توجه ما باید به ارزش‌ها باشد و آنان را مدنظر قرار دهیم.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طبیعتا پاسخگویی به مسائلی که در گذشته بوده و مطرح شده از انتظارات مجلس است، در مذاکراتی که داشتیم، آقای فرهادی به این موضوع مقید بود که قوانین و مقررات در جایگاه حداکثری خودش باید مدنظر قرار گیرد، انتظار داریم موضوع رؤسای دانشگاه‌ها که سوابق قابل قبولی نداشته یا شبهه‌ناک هستند، مورد دقت و توجه لازم قرار گیرد که البته این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم بوده و هست.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در موضوع بورسیه‌ها یکسری حقوق از برخی افراد ضایع شده است، طبق گزارشاتی که داده شده، تعداد اندکی از بورسیه‌ها مغایر با قوانین و مقررات بورسیه و پذیرفته شدند که طبیعتا نباید به خاطر این تعداد اندک و محدود حق همه بورسیه‌ شده‌ها ضایع شود، قطعا آقای فرهادی باید از حقوق افراد ذی‌حق در این زمینه صیانت کند و با افرادی که به ناروا و به ناحق از این حقوق بهره‌مند و بورسیه شدند نیز برخورد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است درباره برخی مسائل مطرح شده مبنی بر معامله مجلس بگویم ما اگر اهل معامله بودیم با رؤسای جمهور معامله می‌کردیم، این حرف درستی نیست که اگر مجلس به فرهادی وزیر پیشنهادی علوم رأی دهد، پس معامله کرده است.

حمیدرضا مشهدی عباسی - نماینده مخالف

نماینده مردم دماوند در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم افزود: با توجه به اینکه نزدیک سالروز شهادت شهید مدرس روز مجلس بحث‌هایی مطرح شد که لازم است ما به این مناسبت دفاع کنیم از بعضی از هجمه‌هایی که طی یکی دو ماه اخیر در رابطه با مجلس صورت پذیرفت است.

وی دلایل چون بعضی از دوستان وارد موضوع فتنه شدند لازم است ملت ایران این موضوع را بدانند که در زمان انتخاب شدن اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا سازمان سیا تحلیلی را برای اوباما تحویلش داد در رابطه با بحث ایران که در این تحلیل سازمان سیا در رابطه با ایران به اوباما گفته بود که به نحوی باید طراحی کند که در پایان ریاست جمهوری در چالشی به نام ایران در آمریکا نداشته باشد.

وی همچنین افزود: بحث فتنه تا مطرح می‌شود موضوع سیاسی می‌شود اما اینطور نیست چرا که بسیاری از مشکلات اقتصادی که مردم دارند تحمل می‌کنند همان فتنه و نادانی برخی سیاستمداران بوده است. پس از تحلیل سیا آن اتفاقات فتنه 88 رخ داد. بی حوصلگی سیاسی، ندانم‌کاری سیاسی به این منجر می‌شود که مدتی تهران ناامن شود و سیا دوباره تحلیل می‌کند که فرصت است از راه اپوزسیون ضربه بزنیم به ایران.  فشارهای اقتصادی امروز و بحث تحریم آثار فتنه است. برخی از لطف نظام درمورد فتنه 88 سوء استفاده می‌کنند.

مشهدی عباسی ادامه داد: بر این اساس من خواستم امروز این نکات را عرض کنم که ما در بحث اینکه اگر فردی معرفی شود برای وزارتی مجلس به این موضوع برسد که صلاحیت ندارد به دلیلی که بر شمرده شد جار و جنجال ندارد. توقع دارم که رئیس‌جمهور که به دنبال تعامل است و وحدت بین گروه‌ها باید ایجاد شود. برداشت ما این است که وحدت عامل توسعه است و اختلاف عامل عدم توسعه بر این اساس لازم است که این دو ماه خیلی هجمه شد. بعضی صحبتی می‌کنند که مجلس را زیر سئوال می‌برند.

وی با اشاره به سوابق فرهادی افزود: اما در رابطه با فرهادی که اشاره می‌کنیم من یکی از ضعف‌های فرهادی در وزارت علوم را عدم تعامل با مجلس بوده است. من نظر خودم را می‌گویم که مدتی است که ایشان زحمت سازمان هلال احمر را کشیدند من گزارشی ندارم. ما می‌گوییم به دولت مردان که به مجلس گزارش بدهند تا ما بتوانیم عملکرد مثبتشان را به مردم بگوییم.

محمد حسین قربانی - نماینده موافق

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم افزود: بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد تغییر در حوزه‌های علوم هستیم. در راستای رهنمود رهبر در مورد اینکه دانشگاه باید سرلوحه توسعه باشد تا به امروز خوب پیش رفته‌ایم. انشاالله این حرکت استمرار داشته باشد.

وی همچنین ادامه داد: امروز تمام همکاران ما برای دفاع از وزارت آقای فرهادی ثبت‌نام کردند که این نشانه توانمندی ایشان است. بسیاری از عزیزانی که دیروز برای کسانی که معرفی شده بودند مخالفت داشتند امروز با تمام توان خواستار حمایت از فرهادی هستند و به عنوان موافق ثبت نام کرده بودند.

قربانی اظهار داشت: به جهت حساسیت جایگاه وزارت علوم باید وزیر علوم در رابطه با فتنه چهار محور و فرمایشات رهبری را اصول خود قرار دهد. یک فتنه خط قرمز است. در فتنه بایستی روشنگری و بصیرت داشته باشند. سوم فتنه 88 جلوه‌ای توطئه دشمن بود و چهارم این هدف از فتنه گمراه کردن مردم بود.

نماینده مردم آستان اشرفیه افزود: با فرهادی صحبت کردم و ایشان گفتند که فتنه خط قرمز ماست؛ ایشان تمام اصول مبتنی بر فرمایشات رهبری را جزو اصول خود می‌داند. باور داریم که او منتسب به هیچ جریان سیاسی نیست و از  روحانی تشکر می‌کنیم که چنین انسان فاضل را معرفی کرده است.

محمدمهدی رهبری املشی - نماینده موافق

نماینده مردم املش در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم افزود: دلیل موافقت من با دکتر فرهادی به خاطر اشنایی و معرفتی که نسبت به ایشان در حدود 30 سالی که از سال 64 تا الآن داشتم. سال 64 تا 68 ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود ما در مجلس به ایشان رأی اعتماد دادیم. من آن زمان در خدمت همین مجلس بودیم و سال 76 تا 79 هم که باز هم بودم ایشان به عنوان وزیر بهداشت معرفی شد.

همچنین ادامه داد: شناخت ما از ایشان از جهات مختلف بود و ما هم ملاک هایی که داریم این است که یک کسی را که امانتی به آن بسپاریم اهلیت داشته باشید و این یعنی اینکه از لحاظ امانت و صداقت و عدل و احسان شایستگی داشته باشد و این که تخصص و کارآیی و دانش این کار را داشته باشد در واقع حفیظ و علیم باشد.

رهبری اظهار داشت: در رابطه با ایشان واقعاً این هر دو وجه است. من خودم به عنوان یک فرد کوچکی از این مجلس از این که ما نتوانستیم یک فرد مناسبی را برای این مسئولیت خطیر در این فرصت‌ها معرفی کنیم واقعا ناراحت بودم و از جهت ناراحتی این است که ما مملکت ما در وضعیت فوق‌العاده‌ای است و باید مسئولین را کمک کنیم در جایگاه خود قرار بگیرند و بتوانند کارها را انجام دهند و در آن افرادی که پینشهاد شد نتوانستیم مسئولیت را به آن شخص بسپاریم.

وی با اشاره به جو مجلس نسبت به فرهادی افزود: استنباط من این بود که جو مجلس یک طوری هست که فرهادی باید بالای 200 رأی موافق داشته باشد. اما بعضی از عزیزانی که می‌خواهند مخالف کنند مخالفت را گویا بر مبنای خلاف واقع چیزهایی را نگویند و ما از خودشان بپرسیم ایشان در نامه‌ای که گفتند امضاء نکردند حالا اگر یک سایتی نوشته باشد نباید منعکس کنیم. وقتی که خودشان هستند و می‌گویند من این کار را نکردم و ایشان می‌گویند من در آن حزب اصلاً مشارکت نداشتم وقتی که یک چیزی که واقعیت ندارد نباید بگوییم.

نماینده مردم املش افزود: این وزارت مدتی بدون سرپرست است و ایشان به خاطر تجربه‌ای که در این وزارتخانه دارند و ایشان می‌تواند بهترین فرد باشد چون شناخت کافی از این وزارتخانه دارند.

علی محمد احمدی - نماینده مخالف

علی محمد احمدی، نماینده مردم دهلران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم افزود: ما امروز پنجمین جلسه رأی اعتماد به یکی از وزاری مهم کابینه دولت را دنبال می‌کنیم. این رأی مربوط به وزارتخانه‌ای است که از مهمترین و پایه‌ای‌ترین وزارتخانه هر کشور است.

وی همچنین ادامه داد: بر خلاف تصوری که ما داریم که قدرت نظامی می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند باید بپذیریم آنچه که می‌تواند فراتر از بازدارندگی می‌تواند قدرت ایجاد کند علم و دانش است. لذا اگر دغدغه ما در پنج جلسه گذشته جایگاه علمی ایران در جهان است قابل احترام است و امروز نیز در این چارچوب باید تلاش شود وزیر سکان‌دار باشد تا آنچه که در چشم انداز بیست ساله برای وزارت علوم دیده شود تحقق یابد.

احمدی ادامه داد: بنده با احترام به شخصیت آقای فرهادی که از فرزندان انقلاب است از طرف 30 هزار عضو وزارت علوم صحبت می‌کنم و من به عنوان عضو کوچک این جامعه این سئوال را دارم. آیا انتخاب شما حل عملیاتی مسئله یقه سفیدان بیکاری که به جای اینکه نظام عالی ما آنها کارافرین خلق کرده باشد آنها را خیل بیکاران به بار آورده است دارند؟

نماینده مردم دهلران در مجلس اظهار داشت: هیچ تردیدی نداریم برای وفاق دولت و مجلس باید تلاش کنیم وضعیت آموزش عالی حل شود. اما این حل شدن به مفهوم این نباشد که ما واقعیت‌های موجود را نادیده بگیریم. اگر قرار است گفتمان تمدن‌ساز باشیم باید قدرت علمی را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به سابقه خوب دکتر فرهادی ادامه داد: من به سوابق ایشان احترام می‌گذارم. اما دکتر فرهادی در دهه 60 وزارت آموزش عالی را عهده‌دار بوده و اگر اشتباه نبود. چرا ما نباید فردی از جنس آموزش عالی را در این جایگاه قرار دهیم که با برنامه آموزش عالی آشنا باشد.

درد اطاق‌های عمل را وی می‌داند ولی درد امروز ما مراکز رشد و پارک های فناوری و هزاران فارغ‌التحصیل مدرک‌دار دانشگاه آزاد و پیام نور است که در همین روزها به اوج بیکاری رسیده‌اند. لذا اینجا مخالفت با دکتر فرهادی نیست اما آنچه که برای ما مهم است مشکلات حل شود.

احمدی ادامه داد: ما امروز وزیری را می‌خواهیم که به دانشگاه‌ها بازدید داشته باشد و مسائل را از نزدیک ببینید. اما ما انتظار داریم دکتر فرهادی در آموزش عالی طراز جمهوری اسلامی ظاهر شوند.

علی مطهری - نماینده مخالف

مطهری، مخالف وزیر پیشنهادی وزیر علوم اظهار داشت: علت اینکه بنده به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنم این است که احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر است در حالی که افراد قوی تر از دکتر فرهادی با این معیار مجلس که همراهی با فتنه خط قرمز است رد شدند.

وی افزود: احساس می‌کنم گفتمان اصول گرایی به خطر افتاده و لازم است از‌آن دفاع کنم، می‌خواهیم با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم صحبت و به عبارت دیگر از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کنم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:مجلس در جریان استیضاح وزیر سابق و در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی، مهمترین معیار و ملاک عدم همراهی با فتنه اعلام کردیم؛ آقای نیلی را به جرم امضا تظلم 88 استاد از مقام رهبری به خاطر قضیه حمله به دانشگاه فتنه گر نامیدیم و آقای دانش آشتیانی به جرم امضاء نامه انتقادی در حوادث 88 را فتنه گر نامیدیم.

وی اظهار داشت: اکنون دکتر فرهادی به عنوان وزیر علوم معرفی شده در حالی که در کارنامه سیاسی خود امضاء نامه ‌ای به همراه خاتمی کروبی خطاب به مراجع تقلید در انتقاد به برخورد نیروهای امنیتی دارد، در جایی از نامه آقای فرهادی که زیر آن را امضا کرده آمده است: "به راستی اعمال شکنجه های مکرر در مورد کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می‌کنند با کدام شرع توجیه پذیر است".

مطهری ادامه داد: با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم، دکتر فرهادی به موجب امضای این نامه فتنه گر است و با معیارهای قبلی، آقای فرهادی نیز فتنه گر است و مجلس نباید به ایشان رأی اعتماد بدهد و اگر به فرهادی رأی اعتماد بدهد متهم می‌شود؛ در هرصورت خلاصه اگر مجلس به این فرد رای اعتماد بدهد، مجلس اصولگرایی به معامله متهم می‌شود؛ مجلس نباید دچار تناقض در رفتار شود.

وی تاکید کرد: می‌گویم آقای وزیر طبق ملاک مجلس فتنه گر است و ما نباید رأی بدهیم، به نمایندگان توصیه می‌کنم اگر راه خود را درست می‌دانید ثبات قدم خود را حفظ کنید و به ایشان رأی ندهید تا فردی که لایق تر است سکان وزارت علوم را به دست گیرد و مجلس همچنان اصولگرا و ثابت قدم شناخته شود.

مخالف وزیر پیشنهادی وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: پزشک بودن دکتر فرهادی هم چندان با وزارت علوم سازگار نیست بلکه با وزارت بهداشت سازگار تر است 

حسن روحانی

رئیس جمهور در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی علوم گفت: مایلم در آغاز ایامی که به مجلس شورای اسلامی و به دهم آذر نزدیک می‌شویم به نمایندگان ملت تبریک و تهنیت عرض کنم.

وی افزود: بر روح همه شهیدان مجلس به ویژه شهید بزرگوار مدرس درود و سلام بفرستیم. مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز در ادوار مختلف بار سنگین قانونگذاری، نظارت، دمکراسی و پیگیری برای اجرای قانون تصویب لوایح بسیار مهم و سرنوشت‌ساز و طرح‌های بسیار مهم قوانین مربوط به برنامه پنج ساله بودجه سالانه و هم چنین رای اعتماد به وزرا در ادوار مختلف چه این رای اعتماد پیوند بسیار مبارکی را بیان مجلس و دولت به وجود می آورد.  

رئیس‌جمهور ادامه داد: وزرای ما تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند وزیر زمانی وارد وزارتخانه می‌شود که تایید نمایندگان رای مثبت نمایندگان را به همراه دارد همه امور و کارهایی که بر دوش مجلس شورای اسلامی است از جمله حراست از مرزها که شما می‌دانید هر گونه تغییر در مرزها با رای بسیار بالای مجلس امکان پذیر است و هم چنین قراردادها مقابله نامه‌ها و همه مسائل مهمی که به عنوان قرارداد بین ایران و کشورهای مختلف منعقد می‌شود حتی دادن وام حتی وام بلاعوض و بسیاری از اموری که قانون اساسی یاد کرده بر دوش مجلس شورای اسلامی است.  

دکتر روحانی تصریح کرد: در این جلسه فرصت نیست والا اشاره می‌کردم که از مجلس اول تا امروز در همه موارد حساس مجلس رسالت و وظیفه بسیار مهم خود را در قبال ملت ایران به عنوان نمایندگان ملت به خوبی ایفا کرده‌اند و این مجلس هم همان مسیر را تا پایان ان شالله ادامه خواهد داد که ثمره همه این مجالس کشوری در مسیر قانون و مقررات و مردم سالاری دینی، استحکام قوای سه گانه تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا و یا دشمنان است.

وی افزود: امیدوارم روز به روز عظمت مجلس نمایندگان مجلس توفیقات شما برای خدمت به مردم شریف ایران بیشتر و بیشتر باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان محترم مجلس رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم تحقیقات فناوری را خدمت شما معرفی کنم از همه کاندیداهای سابق و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند به مجلس آمدند و توانستند رای هفتاد نماینده یا 79 نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند من هم از آن عزیزان تشکر می‌کنم که برای رضای خدا خود را آماده کرده‌اند چون سخت است به مجلس آمدن، پشت تریبون آمدن، مخالف و موافق داشتن گاهی برای خود طرف و خانواده‌اش مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما در عین حال آن‌ها برای انجام وظیفه آمدند سپاسگذاری می‌کنم امیدوارم در مناسب و مسئولیت‌های دیگر بتوانند برای خدمت به مردم کشورمان ادای وظیفه کنند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز جناب آقای دکتر فرهادی که همه شما شاید به اندازه خود من و یا بیشتر او را می‌شناسید به عنوان وزیر جدید برای این وزارتخانه مهم معرفی شده است و با سوابقی که ایشان در زمینه هم وزارت علوم و هم در زمینه بهداشت درمان آموزش پزشکی در هر دو زمینه ایشان دارای سابقه است من یک بار دیگر قبل از اینکه ویژگی‌های فرهادی را بیشتر بیان کنم می‌خواهم به ملت ایران عرضه بیاورم که رای نیاوردن وزرا را سایت‌ها رسانه‌ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس باشد به هر حال ما یک دمکراسی ویژه‌ای در ایران داریم دمکراسی غیرحزبی و این دمکراسی در دنیا کمتر تجربه شده اگر دمکراسی ما حزبی بود ما دو تا حزب داشتیم، اقلیت و اکثریت داشتیم، دولت و مجلس از یک حزب بود یا حتی اگر از دو حزب بود معلوم بود یک مقدار کار آسانتر بود.  لااقل در تعامل سیاسی.

روحانی ادامه داد: اما قانون این شیوه را برگزیده و ما در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم البته امتیازاتی این شیوه دارد و مشکلات خودش را دارد البته به این معنا نیست که برای آینده فکر نکنیم اما به هر حال شیوه دمکراسی ما این چنین است دمکراسی اون جا که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است کار سهل پیش می‌رود اما گاهی وقتها شما می‌دانید در انتخابات گوناگون افکار عمومی مردم ایستا نیست افکار عمومی مثل نهر زلال روان است هر ساعت حرکت جوهری که ملاصدرا بیان می‌کند اون حرکت جوهری در افکار عمومی خیلی سریع‌تر و بیشتر وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: افکار عمومی تغییر می‌کند و ما همواره باید با فکر مردم در کنار افکار مردم باشیم البته افکار عمومی مردم از چارچوبی تبعیت می‌کند، از فرهنگ دینی از فرهنگ ملی از منافع ملی از مصالح ملی معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کنند آخرین انتخابات که افکار مردم را دیدیم 24 خرداد است و گفتمانی مورد تایید مردم بوده و فردی مورد انتخاب مردم قرار گرفته که اگر این فرد با نفر بعدی اختلافش 1 میلیون رای بود می‌گفتیم دو گفتمان است اما اگر گفتمانی رای آورده که با نفر بعدش 3 برابر است و 13 میلیون اختلاف رای با نفر بعد دارد این نشان آن است که این افکار و این گفتمان مورد تایید قاطع مردم است ضمن این که گفتمان نفر اول با نفرات بعدی خیلی تفاوت زیاد نداشت فکر می‌کنم گفتمان اعتدال امروز مورد قبول همه ما است مخصوصا که مقام معظم رهبری بر گفتمان اعتدال تاکید کردند گفتمان دین ماست گفتمان فرهنگ بزرگ ایران ما است و ما امت وسط هستیم و بر مبنای امت وسط ما حرکت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین دمکراسی چارچوب‌هایی دارد نهادهایی دارد و همه ما باید در این چارچوب‌ها حرکت کنیم موضع دولت در برابر مجلس شورای اسلامی همواره اخلاق ادب و قانون است ما به آرای مجلس شورای اسلامی در هر شرایطی احترام می‌گذاریم و رای مجلس به عنوان رای مردم مورد احترام ما است بین ما و شما هم آن چه قضاوت می‌کند خداوند بزرگ است قانون اساسی است و افکار عمومی حکم ما بعد از خداوند اصول قانون اساسی و حکم ما افکار عمومی مردم است.

دکتر روحانی اظهار داشت: من می‌خواهم از همه زحماتی که نمایندگان مجلس از آغاز این دولت تا به امروز کشیدند در مقاطع مختلف ما در کنار هم بودیم و در مسائل مهم کشور هم امروز در کنار هم خواهیم بود وزیری که امروز خدمت شما معرفی شده دارای سوابق گسترده و زیاد از آغاز پیروزی انقلاب البته ایشان جزو چهره‌های انقلابی دوران انقلاب در شهر مشهد مقدس بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم همواره به عنوان خادم این انقلاب بودند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مهمترین معیار برای ما خدمت به انقلاب و خدمت به مردم است ایشان در جهاد دانشگاهی در کمیته‌های ستاد انقلاب فرهنگی به عنوان مسئول دانشگاه و خدمات فراوانی که ایشان داشته‌اند خیلی از گوش‌ها را شنوا کرده است البته آقای دکترهاشمی هم خیلی چشم‌ها را بینا کرده ان شالله قلب سلیم هم با شما. ان شالله امیدواریم با چشم بینا و گوش شنوا و دل پاک و سلیم بتوانیم مسیر مسئولیت و راه مسئولیت را ادامه دهیم و به مقصد برسانیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این که دکتر فرهادی در هر دو وزارتخانه مسئولت داشتند این یک نقطه امتیازی است درست است دو تا وزارتخانه داریم وظایف آن‌ها در قانون تفکیک شده اما در عین حال هر دو وزارتخانه آموزشی هستند باید با هم هماهنگ باشند همکاری کنند نزدیک باشند حتی در آینده پیش‌بینی دانشگاه‌های جامع به برنامه ششم برسیم ممکن است مورد بحث و بررسی دولت و مجلس قرار بگیرد آنچه برای ما مهم است این است که وی فردی انقلابی مومن و فردی معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه ما باید از کمیت به کیفیت بهتر برسد، دانشگاه ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست و نه سکو برای جناح‌های مختلف سیاسی باشد و ایشان به این امر معتقد است که دانشگاه مرکز علم باشد و دانشگاه باید با مشکلات جامعه ما توام باشد اگر مشکلاتی در کشور ما در بخش‌های مختلف وجود دارد این دانشگاه است که باید به کمک ما بیاید ما تنها اقتصاد دانش بنیان نمی‌خواهیم سیاست ما هم باید دانش بنیان باشد فرهنگ ما هم باید دانش بنیان باشد تعامل مجلس و دولت و حرکت قوای سه گانه هم باید دانش بنیان باشد آن چه در اختیار داریم در کنار وحی که بالاترین مسیر هدایت ما است عقل است و علم است و این سه در کنار هم می تواند ما را به مقصد نهایی برساند و ما می‌توانیم به نقطه ای برسیم که کشور ایران در آینده به عنوان مرجع علمی برای منطقه و جهان اسلام باشد.

دکتر روحانی افزود: امیدوارم دکتر فرهادی با شناختی که نمایندگان مجلس دارند و این که وی در مقاطع حساس مسئولیت وزارتخانه علوم و بهداشت را بر دوش داشتند با رای قاطع شما نمایندگان از این وزارتخانه گره باز شود و وزیر بتواند انجام مسئولیت کند و دانشگاه‌های ما بتوانند نشاط خودشان را بازیابند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: لازم می‌دانم این ایام که ایام بسیج و امروز روز بسیج است و ایام نیروی دریایی است به هر دو این‌ها تبریک بگویم می‌دانید که امام (ره) در 5 آذر 1358 در یک سخنرانی فرمودند ما نیاز داریم به یک ارتش 20 میلیونی و حتی ایشان تعبیر کردند که جوان‌های ما باید آموزش ببینند و این طور نباشد که وقتی تفنگی در اختیار دارند نتوانند استفاده کنند بنابراین با آن بیان امام خمینی (ره) در آن سخنرانی 5 آذر این موضوع بسیار مهم که بسیج و ارتش 20 میلیونی کلید خورد و شما دیدید در جنگ تحمیلی بسیج چه نقش بزرگی را ایفا کرد و امروز هم نقش بسیار بزرگی را بر دوش و برعهده دارد.

وی افزود: همچنین ما نیروی دریایی داریم در این ایام که شما می‌دانید که نیروی دریایی در همان ماه‌های اولیه توانست موفقیت‌های بسیار بزرگی را به دست بیاورد و در واقع بعد از آذر سال 59 نیروی دریایی عراق باقی مانده‌اش را برای همیشه درخور عبدالله حبس کند و کار ناوچه پیکان و رشادت‌های نیروی دریایی از یاد مردم نخواهد رفت

دکتر روحانی ادامه داد: برشهدای نیروی دریایی بسیج و مجلس و بر روح همه شهدا و امام شهیدان درود می‌فرستیم از نمایندگان و هیئت رئیسه و ریاست مجلس هم به خاطر تحمل این جلسه و برگزاری این جلسه و تحمل این گفتار تشکر و سپاسگذاری می‌کنم.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top